vrijdag 6 mei 2011

OSRadio 104.8

Een vast onderdeel van het ambassadeurschap is onze maandelijkse radiouitzending. Ik luister in Nederland regelmatig radio (3FM hoofdzakelijk), hier in Osna echter niet. Door mijn opleiding heb ik ervaring met het zogenaamde pluggen van plaatjes bij DJs van de grote zenders en het begeleiden van bands die live nummers op de radio spelen. Qua knopjes ben ik ook enigszins op de hoogte, het enige wat ik nog nooit had gedaan was zelf live door de ether schallen. 

Wie had gedacht dat mijn eerste woorden die ik ooit live op de radio zou zeggen Duits zouden zijn? Ik in ieder geval niet. Een beetje onwennig ook. Mijn Duits was nog wat roestig toen ik hier in oktober arriveerde en gelijk in mijn eerste werkweek iets over mezelf en Haarlem op de radio moest vertellen. Ondanks dat OSRadio 104,8 ‘slechts’ een lokale zender is, wil je niet voor lul staan als ‘iedereen’ meeluistert. Hartslag 180 dus, maar uiteindelijk ging het vrij aardig. Tegenwoordig gaat het er een stuk rustiger aan toe. Als ik Rico mag quoten: ‘Hartslag op 60, ontspannen is de status.'

De show bestaat er uit dat alle ambassadeurs, vijf in totaal, een inleidend nummer uit zijn of haar Heimat draait, twee nieuws items van het thuisfront declameert en dan nog een nummer draait. Om eerlijk te zijn: ik zou er zelf niet naar luisteren. De meeste onderwerpen zijn vrij droog. Dit is overigens geen sneer naar mijn collega’s, ik vind niet dat ik het zelf beter doe, maar het lijkt vaak meer op talk radio dan een show gemaakt door jonge mensen. Maar dat is ook niet het doel. Het doel is te informeren en Werbung te machen voor de zustersteden waar wij vandaan komen en dat alles met een muzikale omlijsting. Al vind ik het van de kant van de luisteraar misschien niet zo interessant, als studiogast is het ontzettend leuk om te doen, dat 'radio maken'. Ik kijk er dus ook altijd erg naar uit.

Ook niet onbelangrijk, het is ook een mogelijkheid tot het promoten van leuke bands uit Haarlem en om de luisteraars wat dingen over Haarlem bij te brengen. Dus bij deze ben je hartelijk uitgenodigd om tot en met september elke eerste donderdag van de maand om 18:00 uur naar me te kijken en te luisteren!

Oh en ben je een bandje en wil je gedraaid worden, mail me even!




2 reacties:

Unknown zei

He Bart,leuk verhaal weer. Kan je mijn bandje ook even pluggen in Osnabruck?? ;-) Zie: www.myspace.com/clayfromthelowlands

Loes zei

Leuke die Haarlemse 'bandjes', binnenbandjes en buitenbandjes? Zien we er bij de meiwoche ook iets van terug?

Een reactie posten