vrijdag 15 april 2011

Daar ben ik dan! Bart Balm, stadsambassadeur van Osnabrück

Toen ik dat voor het eerst hoorde ging er geen belletje rinkelen. Ja, iets met zustersteden, dat wel, maar verder had ik eigenlijk geen idee dat er op dat gebied wat gebeurde. Als je het me nu vraagt kan ik je uren vervelen met alle toffe dingen die er lopen tussen Haarlem en Osnabrück. Zet je dus maar schrap...
Of toch niet. Daar is dit blog namelijk niet voor bedoeld. Vanaf nu ga ik wekelijks bloggen.  Niet alleen over mijn werk, maar ook wat er hier zo na het werk te doen valt en waarom ik me zo ontzettend goed vermaak in Osnabrück. Voor de volledigheid zal ik in dit eerste blog wel even opsommen hoe het in zijn werk gaat, dat ambassadeurschap.
Ambassadeur
Jaarlijks, van één oktober tot en met dertig september het jaar daarop, is een jonge Haarlemmer stadsambassadeur in het Duitse Osnabrück. Ik werk voor en word betaald door de stad Osnabrück en dus niet voor en door Haarlem. Er wordt door de gemeente Osnabrück gezorgd voor een woning met een schappelijke huurprijs, midden in het centrum (aan de Grote Markt van Osnabrück, zogezegd) en ik werk in een team met nog vier andere ambassadeurs. Mijn collega’s komen uit Angers (Frankrijk), Canakkale (Turkije), Derby (Engeland) en Twer (Rusland) en dat alles wordt in het gareel gehouden door een Duitse ‘chef’.
Het werk zelf bestaat uit de meest uiteenlopende zaken, maar bijna elk project heeft iets met een uitwisseling te maken. Zo bestaan er uitwisselingen tussen middelbare scholen, sportclubs, ondernemersverenigingen, besturen van de hogescholen in beide steden en ook tussen verschillende culturele instellingen. Voor al die uitwisselingen ben ik als stadsambassadeur het vaste aanspreekpunt en ik zorg ervoor dat alles vlekkeloos verloopt.
We doen nog veel meer, maar dit lijkt me voor nu wel even genoeg. Binnenkort meer blogs!
Verwacht onderwerpen als: ‘Bart vs. Stadt Osnabrück – The Fiets Diaries’, ‘Couch Surfing voor beginners’ en het onontkomelijke ‘Bier, daar zit wat in!’.

1 reacties:

Loes zei

Dat. Ik nu toch als eerste een reactie kan posten: ziet er goed uit en zie uit naar de volgende!

Een reactie posten