donderdag 21 april 2011

Bart vs. Stadt Osnabrück – The Fiets Diaries


Ik woon nu ruim zes maanden in Osnabrück en hoewel ik midden in het centrum woon en als stadsambassadeur voor het hele jaar een gratis busabonnement heb gekregen, zit ik veel liever op de fiets. Ik fiets naar bepaalde afspraken die soms iets verder weg zijn, of grotere of goedkopere supermarkten die net buiten het centrum liggen. Vooral in de ochtendspits ben je met de fiets drie keer zo snel. Los daarvan is fietsen gewoon helemaal de bom.

Osnabrück is een niet geheel fiets-vriendelijke stad. Dat is voor mij persoonlijk eerder een uitdaging dan een obstakel. Al moet ik zeggen dat ik de eerste keer wel een beetje in de war was toen ik met groen licht voor links af op een kruising ergens midden op die kruising moest stoppen voor nog een stoplicht, dat een minuut later pas op groen ging, terwijl me de BMWs, Audi’s  en stadsbussen om de oren vlogen. Leermomentje.

Niets is mooier dan fietsen met muziek. Eigenlijk doe ik bijna niets zonder muziek op mijn hoofd, maar dat is een ander verhaal. Mijn muziek komt van mijn mobiel  en zo af en toe word ik ook gebeld terwijl ik fiets en dan neem ik gewoon op, met of zonder headset. Maanden gingen zo voorbij  terwijl ik onbezonnen met de fiets door Duitsland suisde. Das gibt’s aber nicht mehr...

Want... laatst vertelde een vriendin dat ze hier bekeurd is omdat ze met een koptelefoon op fietste. Verbijsterd heb ik het even gegoogled. Het is dus blijkbaar zo: als een politieagent(e) oordeelt dat jouw muziek of telefoongesprek op de fiets jouw verkeersdeelname belemmert, mag hij of zij jou vrolijk bekeuren. Wat ‘belemmeren’ is, is  mij niet geheel duidelijk geworden. Vanaf nu fiets ik dus niet meer onbezonnen door Osnabrück, maar kijk ik continu over mijn schouder of er niet zo’n blauw-grijze Volkswagen achter me rijdt en denk ik terug aan de tijd dat ik nog onwetend was... Oh glory days!

Deel twee van The Fiets Diaries komt binnenkort. In dat epos verhaal ik over de fietsenmaker die niet rijk wilde worden.

Voor zover ik weet is dit in Nederland niet illegaal (correct me if I’m wrong), een korte google-sessie leverde dit artikel op: http://headlines.nos.nl/forum.php/list_messages/6984

0 reacties:

Een reactie posten