maandag 27 juni 2011

Waar komen die dikke Duitsers toch vandaan?

Duitsers zijn er in vele vormen. Je hebt mooie Duitsers, lelijke Duitsers, Tunnel-Duitsers (alleen voor ingewijden), Zandvoort-Duitsers, Lloret de Mar-Duitsers, Mallorca-Duitsers, Duisters, Bier-Duitsers, Party-Duitsers, Schlager-Duitsers, Autobahn-Duitsers, Kuilen-Duitsers, Sokken-in-sandalen-Duitsers, Techno-Duitsers, Hip Hop-Duitsers, Hipster-Duitsers,Fiets-Duitsers (niet met te verwisselen met de Foute-Duitser), Demo/Protest-Duitsers, Surrogaat-Duitsers, Excuus-Duitsers en naast de minder bekende dunne Duitser, is de dikke Duitser ook een veel voorkomende soort.

Sinds de Duitser zijn intrede deed, pak hem beet kort na de oerknal, is de dikke Duitser altijd prominent aanwezig geweest onder de Duitse bevolking. Sinds ik hier woon heb ik mij ettelijke malen gestoord aan, laten verbazen door en op sommige momenten ook geleerd van de dikke Duitser.

Door deze wisselende ervaringen met de dit fenomeen ben ik mij gaan fascineren voor haar origine. Ik moet er eerlijk bij zeggen dat dit onderzoek vanuit mijn zeer subjectieve oogpunt heeft plaats gevonden en niet met wat voor feiten dan ook gestaafd kan worden. Dat gezegd hebbende, spring ik meteen naar de conclusie, want de onderzoeksmethoden zijn erg twijfelachtig en uitleg ervan zal mijn geloofwaardigheid enkel schaden.

Conclusie: de dikke Duitser is een direct gevolg van de meer dan gunstige (voor West-Europese maatstaven) prijzen in restaurants en de uitmuntende kwaliteit van de aangeboden waar.

Enkele voorbeelden:

Duitse keuken
1. Osnabrücker Kartoffelhaus (an der Dominikanerkirche)

Rampendahl (met eigen bier van brouwerij in het restaurant, mogelijke link met ontstaan Bier-Duitser)

Remise (als je daar geen hamburger hebt gegeten, heb je niet geleefd)

Weinkrüger (als je wilt lachen moet je eerst op de Duitse vlag klikken en dan terug navigeren en op de Engelse vlag klikken)

Exotisch
Saro (minder gunstig, maar mega lekker, geboorte-oord van de Aye-caramba-Duitser)

Manolo Steaks & Tortillas

Ichiban Sushi 

Sausalitos (keten)

Ali Baba (Lahmacun met alles erop €3,50!)

Zur goldenen Möwe (laat me meestal met een enigszins schuldbewust en leeg gevoel achter)

En dan heb ik het nog niet eens over de prijzen in de kroegen gehad. Daar over later meer!

0 reacties:

Een reactie posten